dieta bez pszenicy i mleka

Czy dieta bez pszenicy i mleka ma sens?

Dieta bez pszenicy i mleka w ciągu ostatnich kilku lat stała się bardzo popularna. Wiele osób prewencyjnie wyklucza ze swojego jadłospisu gluten oraz nabiał, licząc na korzyści wpływające na ich stan zdrowia oraz sylwetkę. Warto zastanowić się nad tym, kiedy dieta bez pszenicy i mleka ma sens, a kto nie powinien jej stosować.

Głównym argumentem przemawiającym za dietą tego typu jest nietolerancja glutenu bądź laktozy albo alergia na te składniki. Osoby, które zmagają się z tym problemami bezwzględnie powinny wykluczyć te dwa elementy ze swojego jadłospisu. Dieta bez glutenu to posiłki pozbawione zbóż takich jak pszenica, żyto, jęczmień czy nawet owies, dlatego chcąc wyeliminować gluten należy zaprzestać jedzenia makaronów, kasz czy pieczywa. Eliminacja laktozy polega zaś na niespożywaniu mleka i produktów mlecznych. Nadzieją napawa fakt, że na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów bez laktozy, które smakują tak jak ich standardowe odpowiedniki, a nie szkodzą osobom, które nie tolerują laktozy.

Należy pamiętać, że eliminacja z diety określonej grupy produktów wiąże się z koniecznością uzupełnienia ich w inny sposób. W przeciwnym razie w organizmie mogą powstać niedobory witamin i minerałów. Osoby całkowicie zdrowe, które nie dostrzegają u siebie żadnych negatywnych skutków spożywania glutenu czy nabiału nie powinny eliminować tych składników, a jeśli zdecydują się to zrobić, powinny zwracać szczególną uwagę na to, aby dostarczać organizmowi wszystkiego czego mu potrzeba. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy specjalisty, który ułoży indywidualnie dostosowany jadłospis.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn