Antyoksydanty w diecie - catering dietetyczny Cud i Miód

Rola antyoksydantów w diecie – gdzie je znaleźć.

Rola antyoksydantów w diecie

Antyoksydanty, a innym słowem przeciwutleniacze albo antyutleniacze to grupa bioaktywnych związków, które znajdują się w żywności, najczęściej w owocach i warzywach. Pełnią bardzo ważną funkcję, bo ich zadaniem jest neutralizacja wolnych rodników, które stale krążą po naszym organizmie. Jeśli równowaga pomiędzy jednymi i drugimi jest zachowana, czujemy się dobrze i przez długi czas możemy cieszyć się dobrym stanem zdrowa. Jednak, jeśli zabraknie antyoksydantów, nadmiar wolnych rodników może być powodem wielu chorób, problemów ze stawami czy przedwczesnego starzenia się. Antyoksydanty neutralizują wolne rodniki i wspomagają regenerację uszkodzonych przez nie komórek, m.in. odpornościowych, dzięki czemu wspierają naturalne procesy odpornościowe organizmu. Antyoksydanty mogą mieć różną postać, zarówno witamin i minerałów jak i związków bioaktywnych, wytwarzanych przez rośliny. Co więcej, dowiedziono, że wykazują one działanie synergistyczne, czyli różne przeciwutleniacze mogą wzajemnie wzmacniać swoje właściwości. Jednak, aby się tak stało antyutleniacze muszą pochodzić z nieprzetworzonej żywności.

Gdzie znajduje się najwięcej antyoksydantów?

Najsilniejszymi przeciwutleniaczami są witamina C, witamina A w formie retinolu i kwasu retinowego, witamina E, beta-karoten, selen, cynk, miedź, mangan i kobalt. Należą do nich również związki takie jak: koenzym Q10 czy glutation. Najwięcej tych składników znajdziemy w świeżych owocach i warzywach, szczególnie w śliwkach, żurawinie, czarnych jagodach, malinach, jabłkach, truskawkach, w granacie, czosnku, czerwonej kapuście, szparagach, jarmużu czy rzodkiewce. Przeciwutleniacze zawarte w suplementach diety nie są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ u osób, które zdrowo się odżywiają zazwyczaj nie są potrzebne, a w nadmiarze mogą nawet zaszkodzić.

Zdrowe odżywianie to inwestycja w przyszłość – catering dietetyczny

Najlepszym rozwiązaniem, aby przyjmować antyoksydanty w odpowiedniej ilości jest spożywanie zbilansowanych posiłków, bogatych w świeże warzywa i owoce sezonowe. Warto skorzystać z cateringu dietetycznego, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że nasza dieta zawiera właściwą ilość przeciwutleniaczy.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn